Sömnens cykler och faser

Sömnen är uppdelad i sömncykler på cirka 90 minuter vardera, under varje sömncykel växlas mellan olika sömnfaser: 1) Du går in i Insomningsfasen när du börjar känna dig dåsig och vakenhetsgraden sjunker – här är du lättväckt då sömnen är ytlig. 2) Bassömnen, även kallad normalsömnen. 3) Djupsömnen, här sker återhämtning och uppbyggnad då stresshormonerna minskar, hjärnan arbetar långsammare medan musklerna slappnar av och du är svår att väcka. 4) Drömsömnen, även kallad REM-sömnen (Rapid Eye Movement=snabba ögonrörelser). (källa Vårdguiden) https://www.1177.se/Stockholm/liv–halsa/stresshantering-och-somn/somnen-ar-viktig-for-din-halsa/

  • Under en vanlig sömnperiod ska kroppen gå igenom de olika faserna där den helande återhämtande sömnen sker under Djupsömnen och Drömsömn. I Djupsömnen organiserar och katalogiserar din hjärna vad du upplevt och minns under dagen, minnen förtydligas (vilket innebär att äldre minnen kan dyka upp och upplevas helt aktuella), minnena tolkas även och får mening (så du kan dra slutsatser av dem och bli ännu lite smartare och mer insiktsfull), dessa värdefulla minnen lagras i vad som kallas Long term storage (LTS) medan annat raderas för att ge plats för nya minnen.
  • I Drömsömnen (REM) bearbetas dina nya kunskaper, sätts ihop och jämförs med allt annat som finns i ditt minne. Här skapas miljontals nya kopplingar mellan dina hjärnceller, och din kreativitet bidrar med nya associationer, metaforer och likheter mellan olika livssituationer. Informationen från dagen liksom märks upp så du kan ha snabb tillgång till dem och dina nya insikter. Samma sak sker med det du socialt upplevt under dagen vilket jämförs med tidigare erfarenheter, så du även blir socialt kompetent och insiktsfull. Dessutom märks känslomässiga signaler upp så du snabbt ska kunna komma åt dem, vilket ger ökad förmåga att reagera mest relevant i olika lägen, känna dig mer lugn då du upplever tryggheten i att veta hur du ska hantera olika situationer.
  • Kolla in Dr Matthew Walkers TED Talk, forskaren som skrivit böcker om hur sömnen kan bli din superkraft.  https://www.youtube.com/watch?v=5MuIMqhT8DM&feature=youtu.be&app=desktop

Detta fantastiskt effektiva system för ökad livskvalité pågår alltså medan du är i djupsömn.

Så självklart får det stora effekter när vi inte uppnår dessa sömnstadier tillräckligt ofta utan stannar i de mer ytliga stadierna, insomningsfasen och normalsömnfasen.

Sömnen behöver inte vara ett mysterium

Tyvärr lever idag allt för många stressiga liv och lider av problem med för lite, eller för dålig kvalité på sömnen – där kroppen inte får chans att ladda ur och ladda om batterierna. Så när du hamnat i en ond spiral av att sova för lite och/eller för dåligt kostar det dig din hälsa.

Trots att vår sömn påverkar våra liv så mycket, är den för de flesta ett mysterium som människor står handfallna inför. Helt i onödan, för det finns kunskap att hämta som ger dig chans till mycket bättre livskvalitet. Både när du sover och är vaken. 

För kan du sova mer – kan du leva mer.