Köp- och leveransvillkor

Sovmer i Sverige AB 

(orgnr 559252-4796) Gärdevägen 11, 856 50 Sundsvall

Vid beställning träffas avtal om köp först när sovmer bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt i vår databas utan manuell översyn. Avtalen arkiveras hos sovmer. Vi ingår endast avtal med myndig person eller omyndig person om målsmans medgivande finns. 

Betalningsalternativ

Klarna betalalternativ används. Faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. 
Ej utlösta försändelser debiteras! Kostnad 199:-

Priser:
 sovmer redovisar priser inklusive moms med 6%, 12% eller 25% – beroende på artikel som köps. 

Hanterings-/fakturaavgift:

Ordrar kan beläggas med en hanteringsavgift. Summan beror på vilken betalmetod som nyttjas och anges i anknytning till kassan, innan köpet slutförs.

Fraktkostnad:

Fraktkostnaderna redovisas i närheten av respektive produkt. sovmers produkter levereras idag helt utan fraktkostnad för kund.

Övrig information:

Kreditupplysning

Om du betalar direkt med kontokort sker ingen kreditupplysning på webbplatsen. Om du väljer att betala mot faktura sker sedvanlig kreditkontroll innan köpet går igenom/godkänns i Sovmer´s webbshop. Kreditkontrollen sker automatiskt, ingen konkret kreditförfrågan registreras. För att fakturaköp skall godkännas för dig som privatperson krävs att du inte har några registrerade betalningsanmärkningar samt att din deklarerade årsinkomst uppnår en viss nivå. Kreditupplysningen hanteras av Klarna. 

Leveranstid

Normal leveranstid för lagerförda varor är för de flesta varor 2-6 arbetsdagar, efter det att vi har mottagit din beställning. Avvikelser kan förekomma men meddelas då på hemsidan (via kollisökning hos DHL), via din orderbekräftelse eller genom att sovmer kontaktar dig på telefon eller epost. Du har då givetvis rätt att avstå ditt köp alternativt ändra din beställning, kontakta oss om du önskar avstå ditt köp. Längre leveranstider, för artiklar som är restnoterade i lokalt lager, informerar vi om via hemsidan. 

Leveranssätt

Sovmer.se levererar med DHL, men kan även komma att använda andra logistikpartners.

Avisering (SMS och e-post)

Vid betällning kommer en avisering om leverans skickas ut, antingen på sms eller e-mail. För att lösa ut din beställning tar du med dig mobiltelefonen till ombudet, visar SMS-aviseringen samt giltig legitimation.
OBS! Om du anger mobiltelefonnummer kommer du endast att bli aviserad via SMS och e-post (ingen brevavi skickas hem till dig). Idag sker de flesta aviseringar så och på det viset bidrar vi alla till en förbättrad miljö.

Brevavisering

Ombud skickar en brevavi till postadress, ta med dig avin till det anvisade ombudet för att lösa ut din beställning. 

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi via kundportalen, orderbekräftelsen eller genom att sovmer kontaktar dig via epost eller på din telefon. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar, kontakta oss snarast om du upplever att din beställning blivit sen. sovmer arbetar alltid med att försöka lösa problemet på ett för kunden så bra sätt som möjligt. Det kan dock finnas särskilda tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja och leverera din order, exempelvis om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. 

Delad order

Skulle någon av artiklarna du har beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.

Transportrisken

sovmer står för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Om en produkt är skadad vid leverans/mottagandet så skall kunden omgående kontakta kundtjänsten på info@sovmer.se och ej packa upp varan om emballaget är skadat. Kunden står för skador som uppstår vid en eventuell returfrakt om kunden själv valt att returnera en produkt för att man t.ex. ångrat sitt köp. 

Ej utlösta order

För alla outlösta paket debiterar sovmer kunden 199 kronor i avgift (utöver retur-/hanteringskostnad), större leveranser kan debiteras med högre belopp. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering. 

Garanti

sovmer säljer produkter med 3 års garanti. Spara faktura eller kvitto för eventuellt framtida utnyttjande av garanti- och reklamationsrätt (vid delbetalning skall följesedeln sparas). Garantiärenden registreras med fördel via kundportalens formulär.

Det går även att mejla in service- och supportärenden till info@sovmer.se

Nöjd kund-garanti – Prova i 30 dagar

När kunden provar kudden hemma är det viktigt att använda ett örngott eller annat skydd för att hålla kudden ren och skyddad från fläckar eller oönskad lukt. Detta säkerställer att kudden förblir i gott skick och är redo för en eventuell retur.

Om kunden väljer att utnyttja nöjd kund-garantin, skall sovmer´s kundtjänst alltid kontaktas – skicka då ett mail till info@sovmer.se. Kunden står för kostnaden för att returnera kudden till oss. Det är viktigt att du väljer en säker och tillförlitlig leveransmetod för att säkerställa att kudden når oss i gott skick.

När kudden kommer åter till sovmer, kommer vår personal att noggrant gå igenom kudden och besiktiga den. Kudden förväntas vara ren och fräsch, utan fläckar eller obehaglig lukt.

Efter att kudden har blivit besiktigad och godkänd av vår personal kommer vi att återbetala pengarna för kudden. Detta sker när vi har godkänt kudden och verifierat att den uppfyller alla krav för retur och återbetalning enligt våra villkor för nöjd kund-garantin.

Genom att följa dessa villkor och säkerhetsåtgärder kan du som kund känna dig trygg med att din returprocess kommer att hanteras smidigt och effektivt, och att du kommer att få din återbetalning i enlighet med våra nöjd kund-garantivillkor.

Alla returer debiteras 249 kr i hanterings-/returavgift.

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt på hela sovmers sortimentet. Produkten får ej vara uppackad (förpackningen får ej vara bruten eller använd (plombering måste vara intakt).  Ångerrättens dagar börjar räknas från dagen då du erhållit/löst ut varan. Om du ångrar köpet står du själv för kostnader för retur och hantering. Önskemål om att utföra en retur görs genom att du kontaktar oss på info@sovmer.se. Ångrar du ditt köp innan leveransen lämnat vårt lager finns en begränsad möjlighet att hinna stoppa leveransen, genom att många steg i vår orderhantering sker med automatik. Du har fortfarande full ångerrätt – fraktkostnaden åter till oss krediteras dock inte. Alla returer debiteras 249 kr i hanterings-/returavgift.

Obs! Sänd aldrig leveranser till oss på egen hand med transportsätt som lämnas hos ombud. Vi har ej möjlighet att lösa ut dessa.

Byten

Vid byte av produkt står kunden för returfraktkostnaden. Hela ordern krediteras då returen anlänt vårt lager. En ny order behöver skapas för den önskade produkten. Produkten måste vara oanvänd för att byte skall godkännas, dvs att förpackningen måste vara obruten.
Retur- och hanteringskostnad om 249 kr debiteras kunden för returen.

Reklamationer

Vid reklamationer, oavsett typ, skall sovmer´s kundtjänst alltid kontaktas – skicka då ett mail till info@sovmer.se. Returhantering/förfarande kan skifta beroende på vilken produkt kunden önskar returnera eller byta. Returer och reklamationer sker genom att kunden fyller i returformuläret på hemsidan.

Återbetalningar

Ev. återbetalningar sker direkt tillbaka till ditt kontokort. Om du har betalat på annat sätt förs dina pengar över till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto, i tredje hand via återbetalningsavi. Återbetalningen sker normalt inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Vad säger distans- och hemförsäljningslagen? För komplett information om Distans- och hemförsäljningslagen, läs mer på: www.konsumentverket.se